Nemusíte byť práve super jedáci, a napriek tomu vás môžu trápiť ťažkosti spojené s vyprázdňovaním. Zvážte, či k nim neprispieva nezdravý životný štýl, a skúste zmenu.

Nejde len o dodržiavanie striedmosti, ale aj skutočnosť, že veľakrát konzumujeme nie práve zdravé potraviny a v nevhodnú dobu. Rovnako sa menej pohybujeme a tiež neprijímame dostatok tekutín. Ak napríklad nestíhate počas dňa sa v pokoji najesť a všetko doháňate v neskorých večerných hodinách, nadmieru zaťažujete svoje telo. A potom okrem pocitu preplnenosti vás môže okrem iného trápiť práve zlé vyprázdňovanie. Nezabúdajte, že s vekom sa činnosť tráviaceho systému spomaľuje a takisto sa zhoršuje priechodnosť čriev. Ak však opomenieme vážne zdravotné dôvody, je riešenie zápchy vo vašich rukách.

Kedy sa jedná už o zápchu?

V prípade, že chodíte na veľkú potrebu zhruba raz za tri dni, pričom vyprázdňovanie čriev sprevádzajú bolesti a Súčasne zažívate pocity preplnenosti, nafúknutého brucha, je to zaručene zápcha. Udáva sa, že zápcha sa týka približne jednej tretiny populácie, pričom častejšia je u staršej generácie a z pohľadu pohlavia viac trápi ženy.

Aké komplikácie môžu vznikať v tele počas zápchy?

Pri látkovej premene vznikajú odpadové látky, ktoré v bežných podmienkach odchádzajú z tela spoločne so stolicou, Ak však nemajú šancu voliť túto cestu, potom sa dostávajú aj do krvného obehu, odkiaľ pokračujú k telesným orgánom, ktoré môžu poškodzovať. Nedostatočným vyprázdňovaním ďalej trpí aj koža, chronická zápcha nezriedka prispieva aj k vzniku zápalov, polypov, hemoroidov, k poškodeniu črevnej steny.

Ako riešiť zápchu?

S občasnú zápchou má skúsenosť asi každý, to sa skrátka stáva a organizmus tieto výnimočné situácie zvládne bez zásadných problémov. Vadí mu však zápcha trvalá čiže chronická. Prvou voľbou sa potom mnohokrát stávajú klasická preháňadlá, lenže ich dlhodobé užívanie zase vedie ľudovo povedané k lenivosti čriev. Preto sa u inak zdravých ľudí odporúča skôr dať prednosť niektorému z prírodných preparátov, napríklad extraktu z rastliny aloe vera, prípadne staviť na vlákninu. Dámam, ktoré sú v očakávaní potomka, sa zas odporúča roztok laktózy, prípadne glycerínové čapíky.

Čo by ste mali zmeniť

  • Snažte sa jesť menšie porcie viackrát denne a v pokoji
  • Strážte si svoj pitný režim
  • Pokúste sa vylúčiť alebo aspoň obmedziť tučné jedlá, korenené potraviny, kysnuté pečivo a sladkosti, ale aj čokoládu, kávu a alkohol
  • Naopak prijímajte viac potravín s obsahom vlákniny
  • Pohybujte sa