Či sa nám to páči, alebo nie, jeseň sa nám pomaly blíži a s tým sú spojené aj nepríjemné chrípkové stavy. Najlepšie urobíme, ak už teraz začneme naše telá dopovať vitamínmi, ktoré v našom tele vytvoria akýsi ochranný štít pred nepriateľskými nájazdmi vírusov. Predovšetkým vitamín C a D sú v zimných obdobiach našimi najlepšími pomocníkmi.

C a D: vitamíny pre naše zdravie

Vitamíny môžeme prijímať priamo z ovocia či zeleniny, ak však nemáme čas pravidelne dopovať svoj jedálniček čerstvými vitamínovými bombami, niekedy siahame po vitamínoch a mineráloch vo forme tabliet či práškov v izolovanej či syntetickej forme. Možno ste nad tým nikdy neuvažovali, ale konzumácia takejto formy vitamínov a minerálov môže mať negatívny vplyv na vylučovanie odpadových látok z nášho organizmu. Preto čoraz viac ľudí siaha po čisto prírodných vitamínoch, ktoré nemajú žiadne vedľajšie účinky a v tele sa dobre vstrebávajú.

Vitamín C je vhodné užívať, pokiaľ vás trápi nedostatok železa a dopĺňate si ho formou tabliet. „Céčko“ totiž umožňuje jeho lepšie vstrebávanie. Ovplyvňuje tiež správny vývoj kostí, zubov a chrupaviek a celkovo podporuje zdravý rast. V čase, keď zúria chrípkové stavy, vás konzumácia vitamínu C perfektne ochráni pred infekčnými chorobami. Nezastupiteľnú úlohu má napríklad aj pri hojení rán. V prirodzenej forme ho objavíte napríklad v jablkách, banánoch, šípkach, citrónoch alebo pomarančoch.

vitamin-c-prirodnastrava-sk

Vitamín D, nazývaný aj ako vitamín slnka, významne ovplyvňuje naše kosti, zuby a svaly. Zatiaľ čo „céčko“ malo vplyv na dobré spracúvanie železa v našom tele, „déčko“ sa stará o normále spracúvanie vápnika a jeho ideálnu koncentráciu v krvi. Aj vitamín D pomáha zlepšovať našu imunitu a povráva sa, že spomaľuje rast rakovinových buniek. V tehotenstve zabezpečuje dokonalý vývoj plodu a pomáha regulovať krvný tlak. Nájdete ho v kokose, rybách, mlieku, kvasniciach alebo napríklad v avokáde.

Ako zistím, že mi chýbajú vitamíny

Nedostatok vitamínu C sa prejavuje predovšetkým zvýšenou krvácavosťou nosa, vypadávaním alebo pokyvkávaním zubov. Pokiaľ máte problémy s otehotnením, skúste zvýšiť konzumáciu vitamínu C. V kombinácii so zinkom pomáha ľuďom s poruchami imunity. Aj zvýšená únava a žalúdočné problémy môžu byť signálom nedostatku „céčka“. Ani príjem vitamínu D nehodno zanedbať. Ak vás trápia depresie, bolesti a poškodenia kĺbov, srdcové poruchy či vysoký krvný tlak alebo máte zlé hodnoty cukru v krvi, je načase do tela doplniť „déčko“.