Máte pocit, že jete v základe zdravo, ale ručička na váhe sa stále nechce pohnúť? Možno jete správne pokrmy, ale v zlý čas! Naše telo má rôzne fázy trávenia a to, čo bez problému spracuje ráno, vám večer už môže spôsobiť ťažkosti. Kedy je teda aktivita tráviaceho traktu najvyššia?

Náš tráviaci časový poriadok vychádza z predpokladu, že vstávate o siedmej a spať približne o 23 hodine. Ak to máte to inak, uvedené časy si posuňte. Každopádne sú však len orientačné. Záleží na individuálnej rýchlosti metabolizmu, na kondícii jednotlivých orgánov, na celkovom zdravotnom stave a pod.. Preto predovšetkým načúvajte hlasu svojho tela a snažte sa mu vyjsť v ústrety.

7:00 – prebúdzanie

Ešte skôr ako vy sa „prebúdza“ vaše hrubé črevo a dokončuje tráviaci proces. Deň tak vlastne začínate poslednou fázou trávenia z dňa predošlého. Výsledkom je, že máte potrebu sa vyprázdniť. Vďaka gravitácii sa toto nutkanie zvýši, ako náhle vstanete.

7:00-9:00 – čas na raňajky

Žalúdok je pripravený pracovať – čaká, čo mu pošlite dobrého na spracovanie. Pri svojej „rannej smene“ je najvýkonnejší. Jeho najvýznamnejšou úlohou je základné štiepenie bielkovín  Začína tiež trávenie sacharidov a tukov.

8:00-13:00 črevá

Čiastočne natrávená potrava prechádza zo žalúdka do tenkého čreva, ktoré ju ďalej spracováva. Ako náhle je hotovo, vstrebú sa živiny stenou čreva do krvi. Táto činnosť je veľmi náročná a môže trvať celého hodiny. Záleží na tom, či ste jedli ľahko, či ťažko stráviteľné pokrmy, a tiež v akom množstve.

9:00-11:00 – ostatné

Začínajú intenzívnejšie pracovať orgány, ktoré vlastnému tráviacemu systému pomáhajú: žlčník a pankreas. Pankreas bude v pohotovosti celý deň – okrem pankreatickej šťavy napomáhajúcej tráveniu musí produkovať hormóny (najmä inzulín a glukagón) podľa aktuálneho stavu glykémie (hladiny cukru v krvi). Aby príliš neskákala, voľte potraviny s nízkym glykemickým indexom.

12:00-14:00- čas na obed

Žalúdok sa dostáva do druhého maxima svojho denného výkonu – je vhodný čas poslať mu na spracovanie obeda. Nemali by ste ho hltať v zhone – žalúdok k práci potrebuje pokoj. Každé sústo dobre rozhryzte, nech sa lepšie trávi.

13:00-14:00 – siesta

Žlčník „rieši“ váš obed – ak ho vyhodnotí ako nedráždivý, ľahko spracovateľný, ani o ňom nebudete vedieť. Ak ho však niečím potrápite, ozve sa. Tiež k jeho činnosti treba kľud – po jedle si aspoň chvíľu odpočiňte. Prospejete tým celému tráviacemu traktu

13:00-16:00 – druhá smena tenkého čreva

Začína ďalšia smena tenkého čreva. Ak ste mu posielali jedlo ľahko stráviteľné, v menších dávkach a s primeraným časovým odstupom, zvláda to dobre. V opačnom prípade vám to dá poznať – budete sa cítiť ťažko, unavene. Práve v popoludňajších hodinách sa najviac prejavujú „hriechy“ z prvej časti dňa.

15:00-23:00 – triedenie

Pracuje hrubé črevo. Za pomoci baktérií dokončuje trávenie toho, čo sa do neho presunulo z tenkého čreva. Vstrebáva to, čo by ešte telo mohlo využiť – vitamíny, minerály, ale aj ďalšie látky, ktoré „nedopatrením“, skôr však náhlením, neboli vstrebané v tenkom čreve. Úplný „odpad“ potom zahustí (vstrebaním vody) a pripraví na odstránenie z tela. Preto môžete pocítiť nutkanie sa znovu vyprázdniť.

18:00-20:00 – večera

Žalúdok je opäť aktívny – tento vrchol jeho výkonnosti je však zo všetkých troch, ktoré počas dňa má, najnižší. To znamená, že ak ho potrápite ťažkou večerou, bude sa brániť. Spolu s ním aj pankreas a žlčník – čo si rozhodne neželajú, je kombinácia tučného jedla s alkoholom, dráždivé pokrmy, väčšie množstvo surovej zeleniny, steaky z červeného mäsa a i.

19:00- 23:00 – uzávierka

Tenké črevo opäť v akcii. Snaží sa spracovať všetko, čo ste neskôr popoludní a večer jedli, aby vám to na noc nezostalo ležať v žalúdku. K tomu však potrebuje čas – zhruba 60-100 minút. Preto je dôležité aspoň hodinu pred spaním už nič nejesť.